- Het prijsverschil tussen de premium benzine Euro 98 en gewone Euro 85 benzine loopt op.
- Bij de adviesprijzen van tankmaatschappijen die UnitedConsumers bijhoudt, is de premium benzine liefst 17 cent per liter duurder.
- Het prijsverschil heeft mede te maken met problemen met de aanvoer van grondstoffen voor de premium benzine.
- Lees ook: Last van de hoge benzineprijs? Zo had je je kunnen indekken… door begin dit jaar een paar aandelen Shell te kopen.
Een liter premium benzine (Euro 98), waar veel klassieke auto’s, sportwagens en motoren op rijden, wordt steeds duurder vergeleken met de gewone Euro 95, constateren brandstofexperts. Dat komt doordat Amerikaanse en Europese olieraffinaderijen worstelen om voldoende geschikte grondstoffen te vinden om de hoogwaardige benzine te maken.
Dat is mede het gevolg van de energiecrisis veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne, zegt adviesbureau Energy Aspects. Daardoor komt er geen Russische ruwe olie meer binnen. Ook aangescherpte Amerikaanse milieuregels en een gebrek aan raffinagecapaciteit spelen een rol.
De adviesprijs voor een liter 98 (E5) bedraagt nu 2,09 euro, aldus consumentencollectief UnitedConsumers, dat de brandstofprijzen dagelijks bijhoudt. Ter vergelijking: voor een liter gewone Euro 95 hoeft ‘slechts’ 1,92 euro neergeteld te worden, zo’n 17 cent minder. Vaak is dit prijsverschil aan de pomp nog groter. Enkele jaren geleden waren deze verschillen aanzienlijk kleiner. De genoemde prijzen worden overigens meestal alleen aan de snelweg betaald, bij de lokale pompstations met merkloze brandstoffen liggen de prijzen een stuk lager.
Paul van Selms van UnitedConsumers wijst erop dat 98 relatief weinig verkocht wordt, mede doordat eigenaren van klassieke auto’s relatief weinig kilometers rijden. Daarbij neemt het aantal oldtimers in ons land volgens hem eerder af dan toe, waardoor de vraag naar premium in de toekomst waarschijnlijk verder afneemt.
Euro 95 (E10) wordt vaak afgeraden voor oudere auto's, sportauto's en motoren. Dat heeft te maken met het hogere bio-ethanolgehalte in de brandstof. Op de langere termijn kan deze goedkopere brandstof, met maximaal 10 procent bio-ethanol, bij deze auto's motorschade veroorzaken. Daarbij veroudert deze benzine sneller. Dat is een nadeel bij klassiekers en motors die langere tijd stilstaan. Het duurdere Super Plus 98 heeft een hoger zogeheten octaangetal en daardoor een betere verbranding. Het voordeel daarvan is onder meer dat de auto wat zuiniger is.